Hieronder vindt je het gepubliceerde artikel/interview uit het vakblad Klankwijzer.
Klankwijzer is het magazine voor de Harmonie-Fanfare-Brassbands-slagwerkensembles-tamboerkorpsen-majorettegroepen-showbands-drumbands-dirigenten in Nederland.
BLAASMUZIEK PARTNERS IN MUZIEK
‘De techniek is belangrijker dan het instrument’
Docent, coach en mondstukadviseur Wil van den Dungen uit Velddriel volgde workshops en masterclasses bij tientallen nationale en internationale topmusici. Hij bundelde de opgedane kennis en ontwikkelde daaruit een vernieuwde blaas- en ademtechniek voor koperblazers.
TEKST: ONZE REDACTIE
Hij wilde als kind al dolgraag trombone spelen. Maar zijn armen waren nog te kort voor dat instrument. Op de trompet lukte het beter. Van kinds af aan is muziek de grootste passie van Wil van den Dungen. Al meer dan veertig jaar geeft hij individuele lessen op alle koperen blaasinstrumenten en bijscholing voor muzikanten van hafabra-orkesten. “De aanleg voor muziek heb ik van mijn vader geërfd”, vertelt Van den Dungen. “Hij was een zeer goede amateurmuzikant, docent, arrangeur en dirigent. Muziek is een van de mooiste hobby’s die er bestaan. Het is gezellig om met andere mensen samen te spelen. Dat plezier wil ik graag doorgeven aan jonge mensen. In de hoop dat het ook voor hen een hobby voor het hele leven wordt.”
Van den Dungen haalde zijn eerste diploma’s aan de muziekschool in Den Bosch. Op het conservatorium studeerde hij trompet, trombone, piano en schoolmuziek. “Het is wel grappig dat ik uiteindelijk toch weer bij de trombone uit kwam.” Om zijn kennis bij te schaven, kroop hij de afgelopen jaren weer in de schoolbanken. Vooral om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van blaas- en ademtechniek. Hij nam deel aan workshops en masterclasses van topmusici van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Metropole Orkest, studiomusici uit Los Angeles en vakdocenten van diverse conservatoria. Uit de vergaarde kennis ontwikkelende hij een blaas- en ademtechniek die volgens Van den Dungen als vernieuwend bestempeld kan worden. “Tijdens al die workshops en masterclasses is een wereld voor mij open gegaan. Over de hele wereld hebben zich nieuwe inzichten over blaastechniek verspreid. De techniek is belangrijker dan het mondstuk en het instrument. Het resultaat is dat het aanblazen gemakkelijker gaat en de klank verbetert. Mijn eigen toonkwaliteit en speelgemak is ongeveer verdrievoudigd. Thuis oefenen wordt weer leuk.”
Van den Dungen brengt zijn ervaringen inmiddels over op zijn eigen leerlingen en muzikanten van diverse verenigingen. Onder de naam New Brass Workshop heeft hij een lesprogramma samengesteld waarin de nieuwe blaas- en ademtechniek centraal staat. Van den Dungen: “Het is eenvoudig aan te leren voor zowel beginnende als gevorderde muzikanten. Voor nagenoeg iedere muzikant zijn er resultaten te bereiken, van beginnende leerling tot en met de gevorderde muzikant.” Tijdens de workshops wordt speciaal aandacht besteed aan de houding van de romp, het hoofd en de kaak, dosering van de luchtstroom, het gebruik van de tong en het aanleren van een allesomvattende ademhaling. “Je mist in dit rijtje waarschijnlijk het aspect embouchure? Dat komt omdat embouchure bij deze techniek van ondergeschikt belang is.”
Een betere toonkwaliteit, langer uithoudingsvermogen en makkelijker hoog spelen zijn volgens Van den Dungen de belangrijkste voordelen van de methode. “Ik durf het bijna niet te zeggen: maar met deze techniek is thuis oefenen minder noodzakelijk.”